reklama

Osem rokov s posolstvom, ktoré vie zmeniť

Keď som prišiel do chovnej stanice na jar 2008, šteniatka pobehovali po dvore. Biele, hravé, chlpaté guľky s labkami i chvostíkmi. Stál som, díval sa a chvíľku počkal. Jedno si ma všimlo, pribehlo a už neodbehlo.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Motkalo sa mi okolo nôh. Vedel som, že je rozhodnuté. Vybralo si ma. Snáď mi inštinktívne dôverovalo. Ostatné šteniatka si ma nevšímali. Ten okamih vyzeral obyčajne, ale mne zmenil život. V tom čase som dosť pil, fajčil a aj inak si ničil zdravie. Nastal zlom.

Obrázok blogu

Viezol som si psíka - sučku domov v škatuli s pilinami, ktorú mi dali. Cestou si kňučala strachom, nevediac čo sa deje. V byte som postavil krabicu do kuchyne tak, aby bolo možné jednou stranou vyjsť. Hoci som bol zvedavý a netrpezlivý, nechal som ťa, nech sama vylezieš. Robil som si svoje a naoko si ťa nevšímal. Opatrne si preskúmala kuchyňu. Našla si postupne jedlo, vodu aj všetko ostatné. Osmeľovanie rýchlo napredovalo. Prvé dni boli ťažšie, než som si predstavoval. Našťastie som mal dovolenku, takže som sa ti mohol venovať naplno. Proste si to vyžadovala a ja som nedokázal protestovať. Cez deň to šlo. Dookola: hranie, spanie, jedenie, vylučovanie. Lenže tvoj cyklus potrieb pokračoval plynule aj v noci! Ak som nechcel hltať prášky, musel som sa čiastočne prispôsobiť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Keď som začal chodiť do práce, naučila si sa používať záchodík na balkóne a znášať moju neprítomnosť prekvapivo výborne. Po príchode domov si ma však potrebovala vytrestať, že si ťa dovolím nechať par hodín osamote a intenzívne si ma obšťastňovala priazňou priam neprimerane. Keď som si chcel v noci pospať, zavrel som ťa do kuchyne. Kňučala si tak zúfalo, že som ti musel otvoriť a dovoliť mi pravidelne kontrolovať spánok skákaním po hlave. Isteže, snažil som sa ti vysvetliť, čo môžeš a čo nie, ale šlo to z tuha. Po niekoľkých dňoch som bol od chronického nevyspatia takmer na pokraji nervového zrútenia. Po pár týždňoch sme sa nejako dohodli, že ak ma nechceš zničiť, musíš mi občas dopriať trochu kľudu. Viem, že o čo viac som vtedy dokázal pokojne zniesť, o to silnejší základ puta sa medzi nami vytvoril.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Bola si šteniatko, ktoré ľúbilo celý svet. Behala si po ňom s láskou na jazyku. Každého by si najradšej objala a olízala. Veľmi dlho a bolestivo si spoznávala, že o tvoju úprimnú psiu lásku skoro nik nestojí. Zrejme si myslia, že je menej cenná. Nikdy si sa s tým celkom nezmierila. Je fakt, že ak by ľudia chodili po svete s takým otvoreným čistým srdcom, tak by ich dnes zavreli do blázinca. Včera jedného takého ukrižovali. Napríklad si si vyhliadla osamelého dôchodcu na hrádzi, neodbytne si ho obskakovala a keď sa vľúdne zohol, oblízala si mu tvár. Moje rozpaky tlmil výraz obete, chvíľka vzácneho šťastia, že bol okolím zaznamenaný, obdarený záujmom a jazýčkovým bozkom tvora, ktorý ešte nemá zábrany prejaviť cit.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Rástla si veľmi rýchlo, papať ti chutilo nevídane, až som ťa musel trošku krotiť, aby sme sa nemuseli neskôr voziť nákladným výťahom. Samozrejme boli prípady, keď si mi niečo zničila, roztrhala, pokazila. Vtedy som sa hneval, ale z dnešného pohľadu to boli prkotiny. Mobil, matrac, fotel som oželel. Káble ti dali kopaciu príučku. Lepšie ísť von. Začali sme chodiť na výlety do okolia. Bola si ideálny spoločník. Kamarát do slnka aj do dažďa. Spoznali sme celé blízke i vzdialené okolie mesta. Máme skvelé zážitky a spomienky. Môj život sa otočil o 180 stupňov. Vidiac ako sa tešíš zo života, tešil som sa tiež. Stali sme sa známa nerozlučná dvojica. Ten pán s bielym psom. Chodili sme spolu všade. Na prechádzky aj do krčmy. Lízala si penu z piva.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Keby som nezažil, neuverím, že ľudia dokážu závidieť a nepriať aj vzťahu človeka so psom. Začali sa množiť sťažnosti susedov v dôchodkovom veku typu: pes prebehol po práve umytej chodbe, rôzne naschvále a ohovárania, ktoré sa mi tu nechce preberať. Mysliac si, že som nad vecou, podvedomie zrejme pracovalo, pretože zhoršenie životného pocitu vyústilo až do zdravotných problémov. Rozhodol som sa konať. Našiel som malý domček na dedine a po mnohých peripetiách som sa doň presťahoval.

Obrázok blogu

Nastalo moje najlepšie obdobie v živote. Gazdovali sme si sami, preskúmavali nové teritórium, radovali sa zo všetkého. Prestal som piť alkohol a fajčiť. Začal som cvičiť, dbať o výživu, zaujímali ma nové oblasti poznania. Medicína, filozofia, psychológia, duchovný rozvoj. Prežili sme nádherné štyri roky. Budem ti navždy vďačný za to, čo si ma naučila o divej prírode. Mala si rada aj domáce zajace, sliepky i mačky. Preniesla si na mňa svoj bohorovný pokoj. Prežívanie prítomného okamžiku si mohla učiť aj Tolleho. Svojou krásnou čistou oddanou dušičkou si mi prežiarila život. Dala si mi viac ako ktokoľvek iný. To nie je naša hanba, ale ľudí. Keď som nebol doma, odniesla si si do pelechu papuču, oprela o ňu hlavu, cítila môj pach a tak som bol s tebou.

Obrázok blogu

Vedel som, že nič netrvá večne, preto som sa vedome snažil, aby sme prežili všetko, čo sa dá, aby sme si odovzdali všetko, čo môžeme. Obšťastnila si ma poznaním, že hlupáci jedovatými rečami otravujú seba a my sa na nich môžeme z vysoka vysmiať. Spúšťanie v zime z kopca na lyžiach bolo perfektné. Výskala si od nedočkavej radosti keď sme sa šplhali hore. Futbal si hrala poctivo s nadšením a do vyčerpania sťaby drahé slečinky zo slávnych klubov. Mala si svoj vnútorný svet a živé sny v ktorých si hýbala labkami a poštekávala. Všetko šlo skoro ideálne. Mala si len jednu chybičku. Vyhľadávala si rôzne smradľavé nechutnosti. Od zdochlín po exkrementy. Keď si sa v tom vyváľala, hneval som sa akože aby si vedela, že to nemáš robiť, ale stačilo jedno kúpanie v tebou milovanej vode a bolo po probléme. Horšie, že si ten hnus aj žrala. Veľakrát, keď si odniekiaľ pribehla ospravedlňujúco sa dívajúc a slastne sa oblizujúc, cítil som z teba strašný pach. Potom si hnačkovala a vracala. Áno, hnevám sa, ale na seba, že som ťa neustriehol. Ty si konala, podľa svojich inštinktov - zožer, čo sa dá, rýchlo a čo najviac. Tak sa raz stalo, že si mala boľavé brucho. Šiel som do práce a cestou kúpil odčervovacie tablety. Snáď pomôžu proti nejakým parazitom. Keď som prišiel domov, našiel som ťa ležať mŕtvu pri topánočke.

Ajka bola si skvelá! Ďakujem ti za všetko.

Obrázok blogu

Nepochopí, kto neprežil - aj takých pochopím a môžem iba poľutovať. Ak existuje nadpozemský priestor, kde odchádzajú všetky dobré duše, tak ty si tam určite. Učila si ma stoicky znášať osud. Chvíľu som bol mimo z toho tvojho posledného šibalského a hrozného činu. Ak sa na mňa dívaš, snáď si so svojim žiakom spokojná. Kúsok tvojej dušičky cítim vo svojom srdci. Nie je to fráza, ale skutočný telesný pocit. Nezačnem znova piť ani fajčiť, budem pokračovať v poznávaní sveta a dbaní o svoje zdravie. Na počesť tvojej pamiatke. Zostaneš tak pri mne v éterickej podobe ako patrón, ochranca proti dementorom.

Obrázok blogu

Fenka síce nevedela rozprávať, ale rozumela a vedela sa vyjadriť. Pretlmočím jej odkaz:
Najlepšia výchova je venovať sa, dať lásku a voľnosť. Láska je prijať tvora aký je a tak mu pomôcť rásť.

Milan Matonok

Milan Matonok

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Aj písanie je vlnenie so všetkým súvisiacim Zoznam autorových rubrík:  nezaraditeľné

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu